Настільні ігри
Настільна гра — гра, що ґрунтується на маніпуляції порівняно невеликим набором предметів, які можуть цілком розміститися на столі або в руках тих, хто грає. До настільних ігор входять ігри зі спеціальним полем, карткові ігри, кістки, солдатики та інші. Ігри цієї категорії, на відміну від спортивних и відеоігор, не вимагають активного переміщення гравців, наявності додаткового технічно складного інвентарю[1 або спеціальних споруд, ігрових майданчиків, полів.
По всій видимості, однієї з найдавніших настільних ігор були різні варіанти ігри в кістки. У всякому разі гральні кубики, виточені з каменю або з кістки, не відрізняються від сьогодення гральних кісток, знаходили вже в розкопах п'ятитисярічної давності. Серед археологічних знахідок потрапляли й ранні, примітивні варіанти гральних кісток — не цілком правильної форми, а іноді навіть цілісні дрібні камінці або кістки, на сторонах яких різзю або фарбою вказані окуляри. Кістки до наших днів продовжують існувати як окрема азартна гра, але їх основне застосування — як допоміжний елемент безлічі настільних ігор, для моделювання елемента випадковості.
- 006184
- 006185Залишилось-10%
- 006188
- 006190
- 006191
- 006192
- 006193
- 006200
- 006201
- 006202
- 006203
- 006204
- 006205
- 006207
- 006209
- 006210
- 006211
- 006214
- 006215
- 006234
- 006236
- 006237
- 006238Залишилось-12%
- 006240
Інший, дещо менш популярний, але з'явився в ті ж часи варіант гральних кісток — плоскі дерев'яні палички, які з одного з боків фарбувалися і/або додалися різним візерунком. Як і гральні кістки, під час гри палички брали у долоню й кидати на стіл. Підраховували кількість паличок, що потрапили пофарбованою стороною вгору. У такий спосіб можна було отримати випадкове число очок від нуля до будь-якого потрібного максимуму (попереднього кількістю паличок).
З відомих, але не дожили до нашого часу настільних ігор найдавнішої, мабуть, є сенет, наявний гляд у Давньому Єгипті у IV тисячолітті до нашої ери. Про сінету дізналися в XIX столітті за малюнками в скелях єгипетських фараонів. Через брак інформації, а також характерну для Єгипту «плоска» рисовки, що створила неправильне уявлення про істинний вигляд гри, деякі дослідники ідентифікували знайдену гру як шахи, конструктивно вимкнувши, що саме Єгипетсько є їх батьківщиною, але дуже скоро це оману було спростовано. Правила сенету невідомі в точності. Передбачається, що це була гра шашкового типу; варіанти правил, якими супроводжуються ігрові комплекти, що випускаються зараз, є сучасною реконструкцією.
III тисячоліття до нашої ери на Близькому Сході були створені нарды — гра шашкового типу, що збереглася досі, хоча й у дещо зміненому вигляді. До того ж період належить «Королівська гра Ур», названа так за ім'ям міста Ур, в одній ізоді якого гра була виявлена археологами. Ця гра оспарює біля нард звання «найдовготривалішою настільної гри» після того, як студент Ірвінг Фінкель виявив свідчення того, що та ж гра практично в незмінному вигляді, досі в ходу в Індії.